To takie proste!
Przedszkole Samorządowe nr 1
Strona głowna  /  Grupa IV Smerfy
Grupa IV Smerfy

Witamy na stronie oddziału IV Smerfy

 

 

Konsultacje  z nauczycielem: Renata O.

Telefoniczne -  wtorek 8.00-15.00

Adres e-mail: ps1smerfy@wp.pl  

Kontakt z dyrektorem: ps1myslenice@wp.pl

 

 

„Kochane Starszaki”

     Jest nam bardzo smutno, że nie możemy osobiście się z wami pożegnać, uścisnąć, przekazać życzeń, pożegnać waszych rodziców i podziękować za współpracę. Kończycie swój pierwszy etap edukacji i wkraczacie w życie szkolne. Pamiętajcie, że stając się uczniami, nie przestajecie być dziećmi. W waszej dalszej edukacji nadal towarzyszyć powinny: zabawa, uśmiech, zadowolenie  nawet z małych sukcesów.

 

     To, czego nauczyliście się w przedszkolu to pierwszy bagaż doświadczeń na całe  życie: pierwsza książka, pierwsze zabawy z rówieśnikami, pierwsza ocena waszej pracy. To niezatarte wspomnienia waszego dzieciństwa, ważne a może nawet najważniejsze. Cieszymy się, że mogłyśmy w tym uczestniczyć. Życząc powodzenia w szkole, życzymy Wam abyście pozostały takie, jakie jesteście: wesołe, spontaniczne i zawsze uśmiechnięte.

     Czekamy na odwiedziny i relacje z bycia uczniem. Powodzenia.

 

         Pozdrawiamy i ściskamy

     Pani Renatka, Pani Ela i Pani Ania

 

                    

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci 6- letnich

22.06.2020 – 26.06.2020

 

Temat tygodnia: „Pożegnania nadszedł czas”

 

Cele: Zapoznanie z turystycznymi i krajobrazowymi regionami Polski, rozwijanie zainteresowania nimi. Rozumienie potrzeby odpoczynku oraz wdrażanie do bezpiecznych zachowań podczas wakacji.

 

PONIEDZIAŁEK „Pożegnanie inne niż zwykle”

Kochani, jeszcze tylko kilka dni roku szkolnego. Na pożegnanie nauczcie się piosenki "Hej przedszkole ukochane"

https://www.youtube.com/watch?v=4ba9aVhV88M

Nauczcie się też wierszyka "Pożegnanie przedszkola" (sprawdź, której zwrotki masz się nauczyć) Chętnie wysłucham recytacji wierszy dzieci. Zadzwoń do mnie lub wyślij nagranie e- mail

(wszystkie dzieci)

Lato się śmieje, czas na wakacje!

Pa, pa zabawki! Żegnaj przedszkole!

Zawsze będziemy o was pamiętać,

stawiając krzywe literki w szkole.

 (Hania, Wiktoria, Wojtek, Marysia)

Starszak potrafi:

budować wieże,

rozpoznać w książkach najdziksze zwierzę,

układać puzzle, kroić warzywa,

wie, że się pokłuć można w pokrzywach.

 

(Kuba O., Kuba Sz, Marcin, Kacper O, Tomek)

Zna pory roku, kierunki świata,

wie, że na miotle nie da się latać,

sam się ubiera, buty sznuruje,

mówi: przepraszam,proszę dziękuję

 

(Alan, Claudia, Oliwia, Gabrysia, Kacper S., Lenka)

Umie zadzwonić na pogotowie,

wie, że się nie da chodzić na głowie,

zasady ruchu zna doskonale

i po ulicy nie biega wcale.

 

(Gabryś, Paweł, Adam, Natalka, Szymek K., Szymek G.)

Lubi teatrzyk, śpiewa piosenki

wie czym się różni słoń od sarenki,

pieluch nie nosi, ani śliniaka

To są zalety dziecka - starszaka

 

(wszystkie dzieci)

Kwiatek dla pani. Cmok dla maluchów.

trochę nam smutno...Pa,pa, przedszkole!

Lecz czy będziemy mogli tu wrócić,

gdy nam się znudzi w tej nowej szkole...?

 

WTOREK „Wakacyjne podróże- góry”

 Już wkrótce wakacje podczas, których może ktoś z was wybierze się gdzieś z rodzicami i rodzeństwem.

Jak myślicie gdzie można spędzać wakacje poza domem np.:

-nad morzem

-w górach,

-nad jeziorem,

-nad zalewem

-na obozie np. treningowym

Dzisiaj porozmawiamy sobie o wakacjach spędzanych w górach. Czy pamiętacie jak nazywają się polskie góry?

Tak to są Tatry, stolicą naszych gór jest Zakopane.

Góry znajdują się blisko naszej miejscowości, na pewno nie raz byliście w Zakopanem. Na mapie góry oznaczone są kolorami żółtym, pomarańczowym i brązowym. Na mapie Polski znajdują się na dole czyli na południu. Jeżeli macie mapę Polski w domu poszukajcie niej gór. Ciekawe czy odnajdziecie Tatry i Zakopane. Czy widzicie też inne nazwy gór (Sudety, Karpaty, Beskidy). Jak wiecie w Zakopanem mieszkają górale. Posługują się często gwarą góralską, mają swoje stroje.

Posłuchajcie gwary góralskiejhttps://www.youtube.com/watch?v=3AfiMmvQccU

 

Górale zajmują się głównie wypasem owiec, wyrobem serów z owczego mleka tak zwanych „oscypków”, a także turystyką.

Co możemy robić latem w górach? No przede wszystkim chodzić po górach. Zdobywać różne szczyty. Najwyższym szczytem Tatr są Rysy. Ludzie często zdobywają

Giewont, Kasprowy Wierch, wchodzą na Gubałówkę, nad Morskie Oko. Aby wędrować po górach trzeba mieć odpowiedni strój i wyposażenie.  Zapraszam do zabawy

ruchowej, która przygotuje Was do wyprawy w góry.

 

Kto chce wędrować po górach musi być silny i zdrowy. Aby w góry wybrać się trzeba mieć dobrą kondycję, należ rozgrzać swoje mięśnie. W tym celu należy wykonać (np.): 5 przysiadów, 10 skłonów, 10 wymachów ramion, 5 podskoków na prawej nodze....

 

ŚRODA „Wakacyjne podróże - morze”

Czy pamiętacie jak nazywa się Polskie morze?

A co można robić podczas wakacji nad morzem jak myślicie?

Macie racją podczas wakacji nad morzem wspaniale:

- buduje się zamki z piasku,

- zakopuje się nogi taty w piasku,

- bawi się w wodzie ale tylko od opieką dorosłego

-puszcza latawce,

-gra w piłkę plażową,

-czy jako poszukiwacze skarbu wykopuje bursztyny i muszle z piasku.

 

Pamiętacie jak wygląda bursztyn i jak powstał?

Te małe kamyczki w różnych odcieniach koloru brązowego( mi ich kolor przypomina złocisty kolor miodu) powstały z żywicy czyli soku który jest w drzewach. Miliony lat temu drzewa te zostały powalone i przysypane grubą warstwą ziemi. Pod wpływem wielu czynników działających pod ziemia skamieniał i tak powstał bursztyn. Już w starożytności uważany był za bardzo cenny kamień posiadający właściwości lecznicze. Bursztynem można było płacić za różne towary jak pieniędzmi dzisiaj. Bursztyn dawno nazywano jantarem, natomiast kupcy z dalekich krajów nazywali go złotem północy. Do dzisiaj ludzie wykorzystują bursztyn do produkcji lekarstw, maści, nalewek oraz biżuterii. W niektórych bursztynach można zobaczyć uwięzione w nich owady, małe zwierzątka jeszcze z czasów kiedy po świecie chodziły dinozaury. Zobaczcie, więcej bursztynów z uwięzionymi w nich owadami i zwierzątkami 

https://pl.dreamstime.com/zdj%C4%99cie-stock-ba%C5%82tycki-bursztynu-kamienia-set-image94568180

Jeśli to możliwe zbudujcie zamek w swojej piaskownicy.

 

CZWARTEK „Wakacyjne podróże- Mazury”

Przypomnieliśmy sobie już wiadomości o polskim morzu i naszych górach. Dziś przyszła kolej na kolejną wyprawę a gdzie dowiecie się rozwiązując zagadkę:

Co to za lusterko na zielonej łące?

Przyglądają się w nim i chmurki i słońce. /jezioro/

 

Pałac w Sorkwitach i jezioro Lampackie:

 https://www.worldisbeautiful.eu/galeria/49-pojezierze-mazurskie.php

 

Mazury na mapie Polski:

https://wspolczesna.pl/sprawdz-gdzie-koncza-sie-mazury-a-zaczyna-warmia-mapa/ar/5763223

 A oto kilka ciekawostek dotyczących naszej dzisiejszej wyprawy.

 

Mazury nazywane są Krainą Tysiąca Jezior, ale tak naprawdę jest tam znacznie więcej jezior bo 2600 czyli prawie trzy razy tyle. Mazury, to tereny dzikie i dziewicze-czyli takie, w których  człowiek nic nie zmienił od początku ich istnienia. Dzikim, wspaniałym i potężnym zwierzęciem,  które można w naturalny środowisku spotkać tylko w dwóch rejonach w Polsce jest żubr.  Na terenie Mazur występuje w swoim naturalnym środowisku na obszarach Puszczy Boreckiej. Wielkie Jeziora Mazurskie słyną z niezliczonych siedlisk rzadkich ptaków. Można obserwować m.in. uważanego za symbol Mazur  kormorana,  perkoza dwuczubego,  łyskę,  czaplę  oraz   łabędzia niemego, najliczniej gniazdującego na jeziorze  Łuknajno. Żyje tu również rzadki bocian czarny,  kania czarna,  orzeł przedni  i  bielik. Wędrowcy spotykają na swojej drodze  wydrę,  bobra,  żółwia błotnego,  łosia  oraz wiele gatunków  nietoperzy  i kolorowych  ważek.  Szczególną atrakcją na przełomie września i października są rykowiska  jeleni.

 

Jeśli chodzi o największe jezioro w Polsce, to jest to naturalne jezioro Śniardwy, liczące powierzchnię aż 113, 8 km kwadratowych. Znajdziemy tutaj także najdłuższe jezioro w Polsce, czyli Jeziorak, którego długość to rekordowe 27, 45 km.

 

Ciekawi jesteście skąd na Mazurach wzięła się tak duża liczba jezior. Odpowiedzialny za ich powstanie był lądolód czyli bardzo gruba pokrywa lodu która przez wiele tysięcy lat znajdowała się na tym terenie. Z czasem lądolód zaczął się cofać, wędrujący lód zmieniał – rzeźbił znajdująca się pod nim ziemię tworząc liczne wzniesienia czyli pagórki i góry oraz zagłębienia które wypełniła woda i tak powstały jeziora i nasze Mazury.

 

Wiersz „Pojedziemy na Mazury”

Piękne nasze polskie morze,

piękne nasze polskie góry,

piękny Kraków, Zakopane,

równie piękne są Mazury.

To tam właśnie tego lata

na wakacje pojedziemy,

na polanie pod drzewami

duży namiot rozbijemy.

Będę z tatą łowił ryby,

w ciszy leśnej odpoczywał,

będę z mamą zbierał grzyby,

po jeziorach łódką pływał.

Gdy już będę na Mazurach

zwiedzę miasto Mikołajki

by przekonać się czy prawda,

że są piękne „tak jak z bajki”.

A teraz kilka pytań do wiersza i poznanych wcześniej miejsc:

-Jak nazywa się nasze morze pamiętacie?

-Jak nazywają się nasze góry?

-Gdzie rodzina pojedzie tego lata?

-Co będzie chłopiec robił z tatą, a co z mamą?

-Jakie miasto będą zwiedzać?

A teraz zapraszam wszystkich do zabawy na podwórku gdy tylko pogoda pozwoli np. do jazdy na rowerze, gry w piłkę, skakania na skakance, czy własnej wymyślonej gimnastyki na świeżym powietrzu.

 

PIĄTEK „Bezpieczne wakacje”

„Bezpieczne wakacje” A. Bober

Gdy na wakacjach z rodzicami wypoczywasz,

Dużo niezwykłych przygód przeżywasz.

Nie zapomnij jednak o rzeczy ważnej,

By bezpieczeństwo zachować w sytuacji każdej.

Przez ulicę przechodź tylko na pasach zebry,

Na zielonym świetle i rozglądając się bez przerwy.

Wychodząc na słońce, nakrycie głowy zakładaj,

A na całe ciało krem przeciwsłoneczny nakładaj.

Podczas kąpieli, bądź zawsze pod okiem dorosłego,

By żaden wypadek nie zdarzył Ci się kolego.

Podczas burzy, nie wybieraj się w góry,

A także gdy za oknem, krajobraz jest szaro- bury.

W pobliżu ulicy się nie baw nigdy,

By samochód, autobus czy tramwaj nie zrobiły Ci krzywdy.

Będąc w lesie, śmieci nie wyrzucaj,

Nie rozpalaj ogniska i ciszy nie zakłócaj.

Nie przyjmuj też nic od nieznajomego,

Bo przydarzyć może Ci się coś bardzo niedobrego.

O numerach alarmowych nie zapominaj,

Niech je wraz z Tobą powtórzy cała rodzina.

997- to telefon na policje,

tam niepokojące sytuacje możesz zgłosić wszystkie.

998- wykręcasz, gdy pożar zauważysz,

bo wtedy dodzwonisz się do pożarnej straży.

999- to numer na pogotowie,

dzwoniąc tam możesz innym i sobie uratować zdrowie.

Gdybyś jednak, tych wszystkich numerów nie umiał zapamiętać,

Wystarczy o jednym ogólnym numerze pamiętać. 

112- tam możesz wszystko zgłosić 

i o każdy rodzaj pomocy poprosić.

 

O bezpieczeństwie podczas wakacji śpiewa też Zozi, posłuchajcie i zatańczcie do melodii piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM


Dla chętnych polecam filmy:

- o bezpieczeństwie nad wodą: https://www.youtube.com/watch?v=0iidgRGFl60


- o bezpieczeństwie w górach: https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio

  

J. Angielski:

24.06 – obejrzyj film o zwierzątkach morskich, o których będziesz się uczyć: https://www.youtube.com/watch?v=Oxw6FoUNeT4

26.06 –  naucz się nazw zwierząt morskich: https://www.youtube.com/watch?v=Oxw6FoUNeT4

 

Religia:

Drodzy Państwo, Kochane Dzieciaczki! 
Dobiegł końca ten " dziwny" rok szkolny. Bardzo dziękuję Wam Szanowni Państwo Rodzice i Wam Wspaniałe Aniołki za współpracę. Życzę udanego, zdrowego, pełnego spokoju i radości wakacyjnego odpoczynku.
Proszę, abyście dokończyli malowanki w swoich zeszycikach.
Pmiętajcie, Jezus jest naszym największym Przyjacielem. Nie zapominajcie w wolnych chwilach o Nim!. On jest w naszych kościołach, ale również pragnie być w Waszych serduszkach. Wiecie, co należy robić: chodzić w niedzielę na Mszę Św.  i modlić się rano i wieczorem. Wiem, że potraficie pięknie mówić Ojcze nasz, Zdrowaś Maryjo i Aniele Boży. Jeśli ktoś ma z tym problem proszę, aby chociaż rano i wieczorem się przeżegnał.
Moje Skarbeczki, serdecznie pozdrawiam Was i Wasze Rodziny, ślę tysiąc buuuuziaków.
Wasza Pani Ela!

Kochani,  proponuję Wam do obejrzenia film o Panu Jezusie. Mam nadzieję, że obejrzycie go z najbliższymi. Pa, pa.

https://www.youtube.com/watch?v=sFlw4oMMTX0&feature=youtu.be

 

 

Słonecznych wakacji!

 

 

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci 6- letnich

15.06.2020 – 19.06.2020

 

Temat tygodnia: „Wakacje tuż ,tuż”

Cel: Nabywanie umiejętności wyrażania swoich pragnień za pomocą różnorodnych środków przekazu.

 

PONIEDZIAŁEK „Letnie miesiące”

„Jaki to miesiąc?”- odczytaj dziecku zagadki

W czereśniowych kolczykach. Po sadach pomyka

Z kosiarzami trawę kosi i wakacje nam przynosi (czerwiec)

 

Bardzo ciepłym jest miesiącem Kocha lato, kocha słońce

Piękne lipy oprócz cienia Użyczyły mu imienia. (lipiec)

 

Miesiąc pracowity Żniwiarz zawołany

Pozostawia rżyska Gdzie szumiały łany. (sierpień)

 

Odpowiedz na pytania:

Wymień nazwy trzech wakacyjnych miesięcy?

Jaka powinna być wakacyjna pogoda?

W jaki sposób lubicie spędzać wakacje?

Wyjaśnij dziecku pojęcie „żniwiarz”, oraz znaczenie przysłowia „Cudze chwalicie, swego nie znacie”

Powtórz z dzieckiem kolejno nazwy miesięcy

Wykonaj ćwiczenie w karcie pracy nr 4 str. 28- opowiedz treść ilustracji

 

WTOREK „Na placu zabaw”

Posłuchajcie wiersza J. Koczanowskiej „Podwórko”

Na naszym podwórku wspaniała zabawa, jest ławka, huśtawka i zielona trawa.

Jest piasek, łopatka i wiele foremek, są piłki, skakanki, czerwony rowerek.

Tutaj się bawimy, zapraszamy gości, bo wspólna zabawa to mnóstwo radości.

 

Odpowiedz na pytania :

- Jakie zabawki znajdują się na podwórku?

- Co znajduje się jeszcze na podwórku?

- Co dostarcza dzieciom wspólna zabawa?

- W co się można na nim bawić?

 

Wykonuj ruchy, o których jest mowa w rymowance powtarzając za rodzicem jej tekst.

Krok do przodu, w lewo, w prawo.

Krok do tyłu, rusz się żwawo.

Znowu w lewo, aż dwa kroki,

w stronę prawą trzy podskoki.

 

Teraz się trochę poruszajcie przy znanej  piosence Idziemy do Zoo.

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

Wykonaj ćwiczenia w karcie pracy nr 4 str. 26 i 27

 

ŚRODA „Na podwórku”

Dzisiaj pobawcie się rymowanką. Poszukaj sobie kogoś do pary i stańcie naprzeciwko siebie. Uderzajcie raz w swoje dłonie raz w dłonie partnera mówiąc rymowankę (jedno słowo to jedno uderzenie).

Podwórko to miejsce, które znamy,

podwórko to miejsce, które kochamy.

Ale pamiętać musi każde z nas.

żeby bezpiecznie tam spędzać czas.

 

Poszukaj odpowiedzi :

- Jakie niebezpieczeństwa zagrażają nam na podwórku?

- Co należy robić, żeby nic złego Wam się na podwórku nie stało?

- Jakie są Wasze ulubione zabawy?

 

 Posłuchajcie wiersza J. Koczanowskiej Nie wolno!

 

Nawet małe dziecko dobrze o tym wie, kto to jest znajomy, a kto obcym jest.

Ze znajomym można bawić się, rozmawiać, ale gdy ktoś obcy, to trzeba uważać!

 

Nie wolno zaufać, nawet gdy ktoś mówi, że zna mamę, tatę i bardzo nas lubi.

Nie wolno przyjmować słodyczy, podarków lub iść z nieznajomym na spacer do parku.

 

 Odpowiedz na pytania :

- Czy powinniśmy rozmawiać z nieznajomymi?

- Czy odchodzimy z nieznajomym z podwórka, jeżeli kusi nas, obiecując zabawkę  albo pobawienie się z pieskiem?

- Co robimy, gdy spotkamy taką osobę?

- Dlaczego nie powinniśmy odchodzić z nieznajomymi, nie rozmawiać z nimi?

Rodzic wyjaśnia, że są osoby, które krzywdzą dzieci, sprawiają im ból, a nawet mogą je porwać. Gdy dzieci spotkają taką osobę, powinny o tym powiedzieć rodzicom i nauczycielom.

 

CZWARTEK „Podajmy sobie ręce”

Odczytaj dziecku wiersz J. Koczanowskiej „Przyjaciel

Nie musisz mieć przyjaciół stu, nie musisz mieć dziesięciu,

wystarczy, byś jednego miał, a to już wielkie szczęście.

Przyjaciel to jest taki ktoś, kto zawsze Cię zrozumie,

gdy dobrze jest – to cieszy się, gdy źle – pocieszyć umie.

Przyjaciel to jest taki ktoś, kto nigdy nie zawiedzie,

a poznasz go, bo z Tobą jest, gdy coś się nie powiedzie.

 

Odpowiedz na pytania :

- Ilu przyjaciół wystarczy mieć?

- Kogo możemy nazwać przyjacielem?

- Po czym można poznać przyjaciela?

- Jaki powinien być przyjaciel?

- Czy przyjaciele powinni sobie pomagać?

 

Posłuchajcie piosenki D. Gellner „Podajmy sobie ręce”

https://www.youtube.com/watch?v=EkDzE_EHH_A

Określ nastrój piosenki. Możesz wyklaskać jej rytm i zagrać akompaniament na grzechotkach (używając np. plastikowych butelek wypełnionych kaszą, ryżem, grochem itp. Dzisiaj naucz się refrenu i spróbuj zaśpiewać go cicho, głośno, umiarkowanie, a w kolejnych dniach całej piosenki.

 

PIĄTEK „Ćwiczmy razem”

 Zapraszam Was na Gimnastykę rączek - Rytmika u węża Patryka. https://www.youtube.com/watch?v=cdLltUIgcr4

 

Wiesz już że zegar odmierza nam czas w ciągu dnia. Poszczególnym

godzinom w ciągu dnia przyporządkowane są różne czynności. O jakiejś godzinie wstajemy,

jemy śniadanie, idziemy do przedszkola, jemy obiad czy idziemy spać.

 

Obejrzyjcie film https://www.youtube.com/watch?v=WSqtd2Ny8mg

 

Zastanów się jak wygląda Twój dzień. O której godzinie wstajesz?

Narysuj na kartkach co robisz rano, w południe, po południu i wieczorem. Możesz

narysować obok zegar i zapisać godzinę. Duża wskazówka zegara pokazuje minuty a mała

wskazówka godziny.

 

Jak odczytujemy godziny znajdziesz tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=_Ty2bbbsXbE

 

J. Angielski: 

17. 06. – nauka nazw dni tygodnia poprzez piosenkę https://www.youtube.com/watch?v=mXMofxtDPUQ

19.06. – poćwicz nazwy dni tygodnia poprzez grę https://www.eslgamesplus.com/days-of-the-week-esl-vocabulary-game/

 

Witajcie Drodzy Rodzice i Dzieciaczki!

Temat dzisiejszej lekcji opowiada nam o Sercu Pana Jezusa, które jest ogromnie dla nas dobre. Jezus kocha nas wszystkich, a z pewnością pamiętacie z naszych spotkań, że szczególnie kocha dzieci. 
Prośmy więc Pana Jezusa, aby zawsze był blisko nas jako Przyjaciel i by pomógł nam być dobrymi. Czasami coś się w naszym życiu psuje: nie posłuchaliśmy rodziców, zrobiliśmy coś niemądrego, ale wyrządziliśmy komuś krzywdę. Pamiętajmy, aby zawsze wtedy przeprosić osoby, które są przez nas smutne, a w modlitwie przeprosić za zło Pana Jezusa. 
Aniołeczki! właśnie w miesiącu czerwcu, codziennie modlimy się taką specjalną modlitwą, która nazywa się Litania do Serca Jezusowego. Jeśli ktoś ze starszych może Wam pomóc, to możecie się nią pomodlić. Panu Jezusowi będzie szczególnie miło. 
W zeszytach pokolorujcie stronę 113 oraz te strony, które jeszcze są niepomalowane, a chcecie je sobie pokolorować. 

Pozdrawiam Wszystkich bardzo serdecznie i przesyłam link do piosenek, które możecie śpiew. Pa, pa!
https://www.youtube.com/watch?v=0lpm41s6WXc

 

 

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci 6- letnich

08.06.2020 – 12.06.2020

 

Temat tygodnia: „Kolory lata”

Cel główny: Poznanie cech charakterystycznych dla nadchodzącej nowej pory roku - lato

 

PONIEDZIAŁEK „Nadchodzi lato”

 Odczytaj dziecku wiersz D. Gellnerowej

„Portret lata”

Oto lato na obrazku grzywka z trawy, kapcie z piasku

Złote uszy, złote szelki, no i oczy jak muszelki.

To jest właśnie portret lata. Nad portretem motyl lata,

a na ramach, jak to latem wciąż rozkwita kwiat za kwiatem.

Zadaj dziecku pytania do treści wiersza: Jak wyglądało lato z wiersza?, W co było ubrane?, Jak wygląda rama portretu lata?, Co lata nad portretem?

Zabawa „Rysowanie pod dyktando”- rodzic czyta ponownie treść wiersza a dziecko rysuje wierny obraz lata.

Ten krótki i rymowany wiersz dziecko może nauczyć się go na pamięć

"W krainie kolorów lata” – rozwiąż zagadki

  • W jakim kolorze mają butki krasnoludki (czerwony)
  • Powiedz, w jakim kolorze są gorące słońce i piasek nad morzem (żółty)
  • W tym kolorze jest niebo i morze (niebieski)
  • Tego koloru szukaj na łące, jest nim trawa i żabki skaczące (zielony)
  • Taki kolor ma marchewka i pomarańcza (pomarańczowy)
  • Jakim kolorem pytam wszystkich maluje się fiołki lub śliwki (fioletowy)
  • Gdy zimą śnieg pada przez dzień cały świat staje się nagle... (biały)
  • Jeśli to możliwe wybierz się na pobliską łąkę i szukaj kolorów lata.

 

WTOREK „Poziomki, truskawki, maliny….”

Kilka ciekawostek- odczytaj dziecku:

Lato to czas kiedy drzewa i krzewy owocowe zaczynają owocować. Wczesnym latem w naszych ogrodach i sadach znaleźć możemy pyszne truskawki, poziomki i soczyste czereśnie. W raz z upływem czasu, zaczynają owocować inne drzewa i krzewy takie jak porzeczki, agrest czy maliny. Warto wiedzieć kiedy te drzewa owocują i jak spożywać ich owoce, bowiem spożycie owoców niedojrzałych, może spowodować zatrucie i niepotrzebną wizytę lekarską.

Dzisiaj słodkie napoje są dostępne niemal wszędzie. Dawniej nie było na rynku, ani takiej dostępności, ani tylu ich rodzajów, dlatego nasze babcie i mamy, aby ugasić pragnienie, robiły kompoty. Te słodkie, owocowe napoje były przyrządzane z najprawdziwszych świeżych owoców. W zależności od dostępności owoców w danym czasie, robiono je z czereśni, truskawek, wiśni i jabłek. Te napoje nie tylko gasiły pragnienie, ale również dostarczały nam wielu witamin. Spróbujcie w domu zrobić takie pyszne kompoty

Zwróćcie uwagę, że nie tylko napój jest smaczny, ale również owoce – spróbujcie sami.

 

Zabawy matematyczne – praktyka przez zabawę:

http://www.matzoo.pl/zerowka/policz-i-dodaj-w-zakresie-10_51_331

http://www.matzoo.pl/zerowka/odejmowanie-w-zakresie-10_52_5  

 

ŚRODA „Kolorowa tęcza”

Zaśpiewajcie wspólnie piosenkę „Tęcza- cza, cza, cza”

https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4

Jak to z tęczą było?- Kartezjusza bardzo interesowało zjawisko zwane tęczą. Dlatego postanowił, że pozna, w jaki sposób ono powstaje. To on, jako pierwszy wyjaśnił, na czym polega to zjawisko. Doszedł do wniosku, że promienie słońca (białe światło) odbijają się wewnątrz licznych kropli wody, a przenikające przez krople wody białe światło rozprasza się, wskutek czego powstaje złudzenie i ludzkie oko dostrzega wielobarwny łuk.

Zabawa badawcza „Wyczarujmy tęczę”- jeśli mamy ogródek, świeci słońce i polejemy wodę np. z konewki wyjdzie nam tęcza, ale jak ją wyczarować, gdy jesteśmy w domu? Należy nalać do szklanki ok. ¾ wody, następnie wkładamy lusterko do niej lusterko tak, aby z jednej strony dotykało dna, a drugiej opierało się o ściankę. Trzeba obrócić szklankę tak, aby promienie słońca wpadały prosto na lusterko. Wówczas, po właściwym ustawieniu, tęcza powinna ukazać się na suficie. Jeśli nie ma słońca, jako źródła światła można użyć latarki.

Jeśli mówimy o tęczy to nie możemy zapomnieć o opowiastkach, według których na jej końcu znajduje się garniec wypełniony srebrnymi monetami. Takie można zrobić z folii aluminiowej. Zabawa polega na dodawaniu i odejmowaniu dostępnych monet oraz na ustalaniu końcowego wyniku. Garnek pełen monet mam, zaraz komuś trochę dam. Można wymieniać się nimi zadając konkretne pytania np., Jeśli do Twoich monet dodam dwie, to ile będziesz miał/ miała?

Wykonaj ćwiczenie w karcie pracy nr 4 str. 30 i 31

 

PIĄTEK- „ Ćwiczenia Pani Weroniki”

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne – siłowanki, przepychanki  https://www.youtube.com/watch?v=hEAQunXvlmI

„H,h – jak hamak”

Podziel słowo HAMAK na sylaby i na głoski:

Co słyszysz na początku słowa HAMAK?, co na końcu?, policz ilość samogłosek, policz literki.

Na  środku kartki napisz wielką i mała literkę H,h, a wokół niej narysuj  obrazki, w których nazwach jest nowo poznaną litera H.

Wykonaj ćwiczenia w karcie pracy nr 4 str. 19 i w książce „Piszę i liczę” str. 72

 

Religia:

 

Drodzy Państwo, Kochane Dzieciaczki!
Bardzo proszę, aby Dzieci w zeszycikach pokolorowałay katechezy o Bożym Ciele i obejrzały filmik, który przesyłam.
W czwartek, w sposób szczególny będziemy dziękować Panu Jezusowi, że pozostał z nami ukryty w Najświętszym Sakramencie ( pod postacią białej Hostii- Chleba i Wina).

Moje Aniołeczki, smutno mi, że nie mogę Was zobaczyć, ale może niektórzy z Was będą mogli przyjść na procesję.  Liczę na dziewczynki, które mogą sypać Panu Jezuskowi kwiatki oraz chłopcłów, którzy chcieliby dzwonić dzwoneczkami . Proszę serdecznie Waszych Rodziców, by jeśli to możliwe przyszli z Wami do Kościoła Św. Alberta we wtorek, na godz. 17.00. Będzie krótkie spotkanie organizacyjne. Jeśli ktoś wtedy nie może a chce być na procesji będzie mi bardzo miło.

Obejrzyjcie filmik, mam nadzieję, że Wam się spodoba. https://www.youtube.com/watch?v=sBAvzHfxB_w

Pozdrawiam Państwa i dzieciaczki!

 

J. Angielski:

10.06 - narysuj i opisz po angielsku swoją własną sałatkę owocową.

12.06 - nauka piosenki o owocach https://www.youtube.com/watch?v=OESBH5SK_9c

 

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci 6- letnich

01.05.2020 – 05.05.2020

 

Temat tygodnia: Dzień Dziecka

Cele:

- zapoznanie z kulturą i zwyczajami dzieci z innych krajów;

- rozwijanie zainteresowań kulturą innych krajów.

 

PONIEDZIAŁEK „Dzień Dziecka”

 

 

Kochane Dzieci! Dzisiaj Wasze Święto! Czas na zabawę i rozpieszczanie!

Życzymy Wam dużo zdrówka i uśmiechu!

Niech się spełniają Wasze marzenia!

 

Dzisiaj Święto Dzieci tych małych i tych dużych- wspólnie z domownikami ustalcie plan dnia, pobawcie się w zabawy, które wszyscy lubicie.

Obejrzyjcie wspólnie film „ My dzieci świata" : https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0

 

WTOREK „Dzieci z różnych stron świata”

 

Wysłuchaj wiersza „Dzieci świata” W. Faber

W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.

 

Powiedz: Jak nazywają się dzieci, które mieszkają w Afryce, w Grenlandii, w Japonii? itd, Z czego śmiały się dzieci z Afryki a z czego dzieci z Grenlandii?; Weź globus i spróbuj z rodzicem odszukać Europę, Polskę?, Kto tu mieszka? Odszukaj w książkach, czasopismach lub encyklopedii dzieci z różnych stron świata. Wskaż różnicę i podobieństwa w ich wyglądzie.

Zabawa ruchowa „Jedzie pociąg”- zaproś do zabawy mamę, brata siostrę.

„Bańki mydlane”- przygotuj słomkę, pojemnik na wodę i mydło. Samodzielnie wykonaj roztwór, którym później będziesz puszczał bańki mydlane.

 

ŚRODA „Co czujemy?”

 

Zabawa w „Emocje”- Rodzic wycina z gazet postaci wyrażających gestami i mimiką różne emocje: radość, złość, smutek, zdziwienie, przerażenie. Zadaj dziecku pytanie: Jak myślisz, w jakim nastroju są te osoby? (Uświadom dziecku, że emocje odczuwamy wszyscy, niezależnie od miejsca pochodzenia).

Zabawa „Robimy minki”- rozłóż na stole ilustracje z osobami przedstawiającymi różne emocje. Zamknij oczy i wylosuj jeden obrazek, a teraz popatrz i powiedz jaka to emocja, zrób taką samą minę.

Wykonaj ćwiczenia w Kartach Pracy nr 4, str. 20

Obejrzyj film edukacyjny „Prawa dziecka": https://www.youtube.com/watch?v=f4tbWJo02q4

 

CZWARTEK „Wszyscy razem”

 

Wysłuchaj piosenki „Podajmy sobie ręce” https://www.youtube.com/watch?v=cMy4IUmZVKU

Opowiedz: O czym była piosenka?; Kto to jest przyjaciel?; Czy macie przyjaciół?

„Zatańczmy” – poproś mamę, brata, siostrę do zabawy. Włącz piosenkę, gdy usłyszycie zwrotkę piosenki spacerujecie po pokoju, przy refrenie robicie kółko, podajecie sobie ręce i tańczycie razem.

A teraz powtórz słowa i refren piosenki, spróbuj zaśpiewać.

„Zabawy matematyczne”-  narysuj samodzielnie trasę do gry „Kto pierwszy opłynie świat?”. Przygotuj 2 pionki i kostkę do gry (mogą być dwie). Zaproś do gry mamę (brata…) i rozpocznij grę. Wygrywa ten kto pierwszy dopłynie do mety.

Wykonaj ćwiczenia w Kartach Pracy nr 4, str. 21

 

PIĄTEK „Ćwiczmy razem”

 

Trening z dziećmi https://www.youtube.com/watch?v=mZLNy6ger3Y

Wykonaj ćwiczenie w karcie pracy nr 4 str. 22

 

Religia:

Witajcie Drodzy Państwo i Kochane Dzieciaczki. 
Pozdrawiam Was serdecznie i jeśli to możliwe, proszę o obejrzenie filmiku i wysłuchanie( a może nawet nauczenie się) piosenki o Duchu Św.
Aniołki! z pewnością pamiętacie, jak opowiadaliśmy o chrzcie Pana Jezusa w rzece Jordan. Tam ukazał się Duch Św. w postaci gołębicy, a w Wieczerniku, na Apostołów i Maryję zstąpił pod postacią ognistych języków. 
I na nas wszystkich zstąpił  Duch Św. nasz Pocieszyciel, podczas chrztu.

https://youtu.be/xqh5RBysD_I

Buziaczki!

 

J. Angielski:

03.06. - Karta pracy 2 – owoce – z załączonego pliku PDF wysłany na grupowy adres e- mail

05.06  – Karta pracy 1 i 3 – owoce – z załączonego pliku PDF wysłany na grupowy adres e - mail

 

Drogie Mamy!

Dziękujemy Wam za czas poświęcany dzieciom, za pokazywanie im świata,

dbanie o ich zdrowie i rozwój, uczenie tego, co dobre.

Za to, że są otwarte i akceptują inność, za uczenie ich radości życia!

Z okazji Dnia Matki życzymy Wam ciepła i miłości od Waszych dzieci,

i pomimo trudnego czasu, możliwości snucia planów i marzeń oraz realizowania ich!

Wszystkiego najlepszego!

 

 

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci 6- letnich

25.05.2020 – 29.05.2020

 

 

Temat tygodnia: „MAMA I TATA”

Cel główny: Wzmocnienie więzi rodzinnych i szacunku do innych osób.

 

 

PONIEDZIAŁEK „Moja rodzina, mój dom”

 

Wysłuchaj piosenki pt.: „Moja wesoła rodzinka” https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4

Zabawy rytmiczne „Rodzinna orkiestra” – jeszcze raz włącz nagranie i wyklaszcz lub wystukaj rytm piosenki (możesz użyć bębenka, grzechotek, dwóch kredek lub klocków i in.). Zaproś do zabawy członków rodziny. Rodzic klaszcze lub wystukuje rytm – dziecko naśladuje. Zagrajcie równocześnie.

Zabawa słownikowa „Turlanka” – potrzebna będzie piłka i towarzystwo rodziców, brata, siostry… Usiądźcie na podłodze naprzeciwko siebie, osoba najstarsza wymienia dowolny zawód w rodzaju męskim, np. nauczyciel, następnie turla piłkę do drugiej osoby, która ma za zadanie utworzyć nazwę tego zawodu w rodzaju żeńskim, tj. nauczycielka. Zacznijcie od zawodów twoich rodziców. Po kilku powtórzeniach ty poprowadź zabawę!

Zabawa dydaktyczna „Magiczny woreczek” – Rodzic przygotowuje worek lub koc i rekwizyty, które będą w nim ukryte (w tajemnicy przed dzieckiem), np. nici, zmiotka, bandaż, drewniana łyżka, but, samochodzik, samolocik, pędzel, myszka od komputera i in. Twoim zadaniem jest rozpoznanie danego przedmiotu tylko po dotyku. Kiedy podasz jego nazwę, wyjmij go z worka lub spod koca i wspólnie zastanówcie się, kto w swojej pracy wykorzystuje tą rzecz (np. bandaż – pielęgniarka, lekarz). Może twoja mama lub twój tata potrzebuje tego przedmiotu w swojej pracy?

 

 

WTOREK „Moja mama wszystko umie”

 

Przytul mocno swoją mamę! Dzisiaj jest jej święto!

Jeszcze raz wysłuchaj piosenki „Moja wesoła rodzinka” i powtórz przez chwilkę zabawy rytmiczne. Postaraj się zapamiętać i zaśpiewać słowa piosenki.

Wykonaj zadania w Karcie pracy 4, str. 12 i 13

Zabawa słowna „Dokończ zdanie” – rodzic rozpoczyna wypowiedź: „Kocham moją mamę, bo …”, a ty dokończ zdanie. Możesz też ty rozpocząć zabawę, wówczas rodzic opowie ci o swojej mamie.

Zabawa plastyczna „Czarodziejskie różdżki” - potrzebne będą stare, niepotrzebne gazety, które zwińcie w ciasne rulony i sklejcie taśmą klejącą – powstaną „różdżki”, które możecie dodatkowo dowolnie ozdobić.

Zabawa ruchowa „Mama czarodziejka” – mama bierze swoją różdżkę i zapowiada, że jest mamą, która potrafi czarować. Dzieci poruszają się po pokoju w rytm piosenki „Moja wesoła rodzinka”, kiedy muzyka zostaje zatrzymana, a mama mówi: „Zamieniam was w żabki!”, dzieci naśladują żabie skoki i kumkanie. Po kilku „czarach” zamieńcie się rolami.

 

 

ŚRODA „Pomagam w domu”

 

Zabawa dydaktyczna „Skojarzenia” – powiedz, z czym kojarzy ci się słowo dom (mama, tata, pokój, ciepło i in.), poproś też o to członków swojej rodziny.

Wysłuchaj wiersza B. Formy, pt.: „Paulinka dla mamy”
Ja Paulinka się nazywam, po obiedzie często zmywam.
Ścieram kurze i podłogę, śmieci także wynieść mogę.
Bardzo w tym pomagam mamie, bo ją kocham niesłychanie.
Mamo, mamo weź me serce, kocham Cię  jak najwięcej!                                                                                                                                                                                                 
                                                                                                                                                                                                     Przyjmij piękny bukiet kwiatów
i życzenia przedszkolaków.

Odpowiedz na pytania: Jak Paulinka pomagała swojej mamie?; W jaki sposób ty pomagasz mamie?; Jak myślisz, co mogłabyś/mógłbyś zrobić, żeby twoja mama była radosna i szczęśliwa? – każdą odpowiedź doceniamy!

Zagadki rodzinne „Kalambury” – pokaż gestem mamie i pozostałym członkom rodziny, jaką pracę wykonuje w domu mama lub tata lub starszy brat lub siostra. Pozostali uczestnicy zabawy odgadują i następuje zamiana ról.

Praca plastyczna – potrzebne będą kredki i blok rysunkowy – narysuj obrazek pt.: „Pomagam w domu”, na którym pokażesz, jak wspierasz rodziców i rodzeństwo w codziennych obowiązkach.

 

 

CZWARTEK „Upominki dla mamy i taty”

 

Zabawa naśladowcza „Lustro” – usiądź z mamą, a później z tatą, naprzeciwko siebie. Popatrzcie sobie w oczy, uśmiechnijcie się, następnie rodzic pokazuje różne miny (różne emocje), a ty spróbuj naśladować jego mimikę. Ty także poprowadź zabawę, a rodzic będzie cię naśladować.

Dla mamy i taty!” - pieczenie ciastek owsianych – będziesz potrzebować pomocy osoby dorosłej!

SKŁADNIKI: 1 kg płatków owsianych, po 1 dużej paczce: rodzynek, migdałów, suszonej żurawiny, pestek dyni, pestek słonecznika, 1 szklanka cukru, 2 całe jaja, aromat migdałowy.

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA: Wszystkie „suche” składniki wsyp do dużej miski, dodaj całe jajka i aromat migdałowy. Wszystko dokładnie wymieszaj. Formuj w rękach małe kulki, lekko ugnieć je na płasko i ułóż na blasze wyłożonej pergaminem. Teraz dorosły włoży blachę do piekarnika nagrzanego do 180 C. Ciasteczka będą gotowe już po 5-10 minutach! Kiedy wystygną, ułóż je ładnie na talerzyku lub w koszyczku i poczęstuj nimi mamusię, tatusia i całą rodzinę!

 

 

PIĄTEK „Kocham moją rodzinę! Ćwiczymy razem!”

 

Rodzina” - https://www.youtube.com/watch?v=LAKgnWNLMlg

Tata i syn – https://www.youtube.com/watch?v=87qJ77DsfDk

Mama i córka - https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4

 

Tropimy głoskę „Z,z”- wyszukaj w pokoju lub wymyśl przedmioty/zwierzęta/owoce/warzywa, których nazwy zaczynają się głoską „z”. Litera Z,z jest spółgłoską i zaznaczamy ją kolorem niebieskim

Wykonaj ćwiczenia w książce karty nr 4 str. 17

Odczytaj tekst wysłany w formie ksero i pisz samodzielnie litery Z,z

 

 

Język angielski:

27.05.– nauka piosenki o zabawkach https://www.youtube.com/watch?v=q6PX-4TiPjU


29.05 – nauka nazw owoców https://www.youtube.com/watch?v=9VjqnaFSn9Y

 

Religia: Witajcie, Drodzy Państwo, kochane Dzieciaczki!


Serdecznie proszę, aby w tym tygodniu Wasze Pociechy zajęły się str.109 w zeszytach.
- Dzieciaczki, w Waszych zeszycikach widzicie piękny obraz Matki Bożej Królowej Polski, serdecznie Was proszę, abyście dokończyły ramkę z kwiatów i pokolorowały. Myślę, że pamiętacie- Maryja Matka Jezusa, ale też nas wszystkich. Proszę, śpiewajcie ze starszymi pieśni Maryjne ( oczywiście, jeśli możecie).
Na stronie jest jescze jeden obrazek- wyjątkowy, ponieważ dla Wyjątkowych Osób, które Was kochają najbardziej na świecie. Wiem, że i Wy również JE też MOOOCNO KOCHACIE- TO WASI WSPANIALI RODZICE.
Proszę pokolorujcie pięknie laurkę, wytnijcie i dajcie ją Rodzicom, wraz z mocnym buziakiem.
Pozdrawiam Was Serduszka!!

 

 

 

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci 6- letnich

18.05.2020 – 22.05.2020r.

 

Temat tygodnia: „Nasze ulubione książki”

Cele ogólne:

- przybliżenie zawodów związanych z powstawaniem książki

- pogłębianie zainteresowań książką

W tym tygodniu porozmawiamy o książkach, które w życiu każdego człowieka są bardzo ważne.

 

 

Poniedziałek „Jak powstaje książka”

 

Filmik „Jak powstaje książka” https://www.youtube.com/watch?v=jgcWVmLqKTk

Krótka rozmowa o filmie : kto to jest pisarz?: gdzie powstaje książka?; czym zajmuje się ilustrator?: co robi grafik?; gdzie można kupić książkę? Czy książki można wypożyczać jeśli tak to gdzie? Przypomnij sobie nasze odwiedziny w Bibliotece Miejskiej.

Poproś rodziców o pomoc w odczytaniu zagadek:

Choć nie ma zamka ani kluczyka, otwierasz ją i zamykasz.

W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści, wierszyków, bajek i opowieści.

/KSIĄŻKA /

 

 A oto zagadka książkowa, 10 liter ma to słowo,

A na końcu jest w nim „teka”, książka tam na ciebie czeka.

/BIBLIOTEKA/

Kto ma na półkach książek bez liku i dba o książki i czytelników?

/ BIBLIOTEKARKA /

Pisze książki i wierszyki. Bajki, baśnie i legendy.

Swoje myśli nam napisze. Byśmy w książce je znaleźli.

/ PISARZ /

Posłuchaj co to jest książka wg rówieśników.

https://www.youtube.com/watch?v=PU2HkdMOBo0 Dzieci odpowiadają na pytanie:„co to jest książka”?

 

Wtorek „ Dbamy o książki”

 

Dziś porozmawiamy o tym jak należy książkę szanować.

Odczytaj dziecku wiersz „Smutna książeczka” - Olga Adamowicz

Pewnego dnia ze swej półeczki, skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.

Razem tańczyły, razem śpiewały, I bardzo dobrze się rozumiały.

Lecz jedna książeczka w kącie została, taka samotna i taka mała.

Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek, karteczki z niej powyrywała

i długopisem strony popisała.

Cichutko w kącie książeczka płakała, bo do czytania się nie nadawała.

Pamiętajcie zatem dzieci kochane, że książeczki chcą i lubią być szanowane.

Oto kilka zasad, które warto znaći zapamiętać korzystając z książek:

  1. Zawsze myj ręce przed czytaniem!
  2. Nie czytaj gdy pijesz i jesz!
  3. Nie pisz i nie rysuj po książce!
  4. Odkładaj książki na półkę!
  5. Nie wyrywaj kartek z książki!
  6. Używaj zakładki!
  7. Nie rzucaj, nie siadaj na książkach!

Zabawa ruchowa „Z KSIĄŻKĄ NA GŁOWIE”

Jest to nic innego jak wyścigi z książką na głowie. Oczywiście książkę najlepiej zastąpić starymi zeszytami, bo podczas zabawy niejednokrotnie spadną z głowy. Dlatego w tym przypadku bezpieczniej będzie użyć starych zeszytów…

 

ŚRODA „Postacie z bajek”

 

Wysłuchaj piosenki  „Czerwony Kapturek” https://www.youtube.com/watch?v=31YlNfi4GOQ

Powiedz: z jakiej bajki jest bohaterka tej piosenki?; jak kończy się ta bajka?, jakich znasz bohaterów innych bajek?, dlaczego lubisz słuchać bajek?. Spróbuj zaśpiewać refren piosenki; czy piosenka jest smutna czy wesoła?.

Wykonaj ćwiczenie w karcie pracy nr 4 str. 4

Praca plastyczna do wyboru – 1)zilustruj ulubioną postać z bajki

2)każdy czytelnik powinien mieć zakładkę do książki. Jest bardzo potrzebna, gdy korzystamy z książki. Musimy wiedzieć na jakiej stronie skończyliśmy czytać, by powrócić na następny dzień do miejsca, gdzie czytaliśmy. Możesz zrobić takie zakładki dla całej Wasze rodzinki.

Pomysły na zakładkę: https://www.youtube.com/watch?v=I9Lq4dKTjd0

 

CZWARTEK „Zabawy matematyczne”

 

„Zakupy w księgarni”- zabawa z posługiwaniem się monetami, obliczaniem kwot.
 Rodzic zaprasza dziecko do wizyty w księgarni domowej i kupowania książek. Przygotowujemy monety umieszczone w Wycinankach – karta nr 42. Rodzic wybiera jedną książkę i podaje jej cenę, np. 9 zł.  Dziecko ze swoich monet wybiera te, których suma wyniesie 9 zł. Następnie rodzic podaje dwie książki i mówi, że każda z nich kosztuje po 5 zł. Pyta: „Ile razem kosztują dwie książki?” Dziecko mówi, jaka kwota będzie potrzebna. Dziecko przygotowuje pieniądze. Potem Rodzic rozkłada 4 okręgi lub kartki. Do każdego wkłada inną liczbę złotówek. Pyta dziecko, w którym jest najwięcej pieniędzy, a w którym najmniej. Rodzic wybiera kolejną książkę i podaje jej cenę np. 8 zł. Dziecko wskazuje okrąg-portfel, w którym jest wystarczająco dużo pieniędzy, aby kupić książkę.  Można formułować wypowiedzi typu: „W pierwszym portfelu jest 8 zł, można za to kupić książkę. W drugim portfelu jest 10 zł, można za to kupić książkę i zostanie nam 2 zł.” W trakcie zabawy stopniować poziom trudności.

 

PIĄTEK „Ćwiczmy razem”

 

https://www.youtube.com/watch?v=OhhjWolQkj4

ł jak łapa i łopata- Zapoznanie z obrazem graficznym litery. Rodzic pokazuje dziecku, jak wygląda drukowana i pisana litera Ł (mała i duża) i jak się ją pisze. ( Można się odwołać do wcześniejszych doświadczeń dziecka – pisze się ją podobnie jak literę L – którą dzieci już poznały – i dokłada się kreseczkę). Dziecko układa ją z patyczków lub kredek, kreśli palcem ”Ł,ł” na podłodze lub na plecach rodzica.

Wykonaj ćwiczenie w karcie pracy nr 4 str. 6

Jeśli w twojej domowej bibliotece znajdują się uszkodzone książeczki postaraj się je naprawić.

 

Religia:

Kochani !

W tym tygodniu bardzo proszę, abyście Państwo puścili filmik o Janie Pawle II. 
Kochane Anołki!, każdy z Was z pewnością bardzo lubi swoje urodziny. Dla Was i Waszych Rodziców to niesamowite szczęście. NIejednokrotnie widziałam tę radość na Waszych ślicznych buźkach kiedy mówiliście: Proszę Pani a ja mam urodziny. W tym tygodniu przypadały urodziny kogoś bardzo wyjatkowego dla nas Polaków, ale też ludzi na całym świecie. To 100 lat Karola Wojtyły, Polaka, który został papieżem, a więc jest Głową Caaałego Kościoła założonego przez Pana Jezusa. Wierzę, że w wielu domach są obrazy Jana Pawła II, więc poproście Kochanych Rodziców, albo Dziadków, żeby Wam opowiedzieli o tym sławnym Człowieku. 
Ja proszę, obejrzyjcie filmik.
- Drodzy Państwo, pozdrawiam serdecznie Was i Wasze pociechy. Polecam w modlitwie Wszytkich, szczególnie Janowi Pawłowi II, który jest Patronem Rodzin
Święty Janie Pawle - módl się za nami!!!
Nadal serdecznie proszę, niech Dzieciaczki uzupełniają zeszyciki, wg własnych upodobań!

https://youtu.be/3Mpjh3o2P_A

 

 

Język angielski - nauka nazw zabawek https://www.youtube.com/watch?v=6Prj5sTNmWE

22.05 –  poćwicz nazwy zabawek na załączonych kartach pracy. Karty do wyboru.

 

 

 

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci 6- letnich

11.05.2020 – 15.05.2020

 

 

Temat tygodnia: „NA ŁĄCE”

Cel: poszerzenie wiedzy o zwierzętach i roślinach środowiska łąkowego.

 

                                PONIEDZAŁEK „Mieszkańcy i rośliny łąki ”

 

Wędrówki Skrzata Borówki odc.3 „Łąka” https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

Wymień jakie zapamiętałeś zwierzęta, rośliny.
Co to jest pole ? I co to jest łąka? Najpierw wyjaśnimy sobie czym się różnią te dwa miejsca.
Łąka to teren porośnięty trawą.
Pole to miejsce gdzie rolnik posiał np. zboże lub posadził np. ziemniaki czyli swoje rośliny.
Zarówno na łące jak i na polu wiele zwierząt znajduje schronienie, zakładają tam swoje gniazda, kopce, norki. Bardzo często wybierają pole uprawne ponieważ rosnące tam rośliny np. buraki, marchewka, ziemniaki, kapusta, zborze, które są bardziej pożywne i smaczniejsze niż trawy na łące. Łąka porośnięta wysokimi trawami               i kwiatami również jest ich domem i zapewnia schronienie.
Na polu czy łące swój dom mają: skowronki, kuropatwy, bażanty, przepiórki, myszy, krety, zające, biedronki, motyle, koniki polne, ślimaki, żaby.
W lesie schronienie znajdują takie zwierzęta jak: wilga złocista, dzięcioł, sowa, borsuk,wiewiórka, lis, wilk, sarna, dzik, żubr, łoś.

Jeśli jest to możliwe wybierz się z mamą i tatą na spacer na łąkę (lub na pobliski trawnik) i obserwuj przyrodę (owady, rośliny). Jeśli masz w domu lupę zabierz ją ze sobą. Ciekawe jakie rozpoznasz rośliny i owady.

 

                                              WTOREK „Na łące”

 

Wysłuchaj wiersza „Łąka” M. Buczkówny

Na łąkę trzeba iść rano kiedy jeszcze jest rosa-

Cichutko przystanąć I słuchać

Jak brzęczy pszczoła jak bąk jak osa

Patrzeć jak skrzydła motyli zamykają się i otwierają

Jak mała biedronka na łódce z listka płynie

Po zielonym kołysaniu – a potem trzeba się pochylić

Nad każdym kwiatem i zapytać jak mu na imię.

Rozmowa – odpowiedz: o jakim miejscu była mowa w wierszu?; co można spotkać na łące?”; Kto mieszka na łące?”; Dlaczego należy się tam zachowywać cichutko?.

Tropimy głoskę „ł”- wyszukaj w pokoju lub wymyśl przedmioty/zwierzęta/owoce/warzywa, których nazwy zaczynają się głoską „ł”. Litera Ł,ł jest spółgłoską               i zaznaczamy ją kolorem niebieskim.

Wykonaj ćwiczenia w książce karty nr 4 str. 6.

Odczytaj tekst wysłany w formie ksero i pisz samodzielnie litery Ł,ł.

 

                                               ŚRODA „Bal na łące”

 

Wysłuchaj piosenki „Bal na łące” https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo

Posłuchaj piosenki jeszcze raz i poruszaj się w rytm muzyki. Powiedz jakie owady tańczyły na łące?; która część piosenki była wolna? Spróbuj zaśpiewać refren piosenki. Zatańcz z mamą lub rodzeństwem. Spróbuj wyklaskać rytm melodii lub wystukać.

„Majowa muzyka”- gdy rodzic pokaże kolor „zielony” to dziecko wydaje głos „rech-rech”; gdy zobaczy kolor czerwony „kle-kle”; żółty „bzy….”

Wykonaj ćwiczenia w karcie pracy nr 4 str. 5 – przyjrzyj się obrazkowi. Wytnij wzdłuż linii elementy ilustracji i ułóż je z pamięci, naklej na czystą kartkę.

Dla chętnych!!

Dżdżownica 

Ten dla wielu z nas nieprzyjemny robaczek jest przysmakiem wielu zwierząt; ptaków takich, jak bocian, kos, szpak, drozd, rudzik; dużych zwierząt takich jak np. dziki, borsuki, krety czy żaby. Są pożyteczne dla naszych roślin rozkładając w ziemi suche liście, trawy, zgniłe rośliny i w ten sposób użyźniają glebę. Dzięki ich pracy powstaje próchnica czyli bardzo żyzna ziemia.

https://www.youtube.com/watch?v=H9_m6QsCO28

https://www.youtube.com/watch?v=Yr1kma_su5w

 

 

                                          CZWARTEK „Pszczółki i mrówki”

 

Dzisiaj wzbogacisz swoja wiedzę na temat bardzo pożytecznych zwierzątek: pszczół i mrówek, ich życia, wyglądu.
Rozwiąż zagadkę (kto potrafi czyta sam, a kto woli niech poprosi Rodziców, może starsze rodzeństwo o przeczytanie zagadki).

Pracowitsze są od ludzi,
wstają, gdy je słonko zbudzi.
Zorganizowane jak żołnierze,
każda coś do pyszczka bierze
– igły sosny lub źdźbła słomy.
Co to za zwierzęta?
Wiesz, tylko pomyśl! (mrówki)

Mrówki mają smukłe ciało, dużą głowę, wąski i wydłużony tułów, odwłok jajowaty, duży, czułki kolankowato załamane, narząd gębowy, gryzący, szczęki dolne przystosowane do zlizywania cieczy. Nogi mają cienkie i długie. Królowa ma skrzydła, robotnice ich nie mają. Samice żyjące krótko mają skrzydła. Królowe i samice tracą skrzydła po okresie godowym.

Mrówki tworzą duże społeczeństwa, w których każdy osobnik jest podporządkowany interesom całej kolonii (wykonuje ściśle określone funkcje). Jedynym obowiązkiem królowej jest składanie jaj. Najwięcej w mrowisku jest robotnic. Wykonują one wszelkie prace: dostarczają pożywienie, sprzątają, bronią przed obcymi, opiekują się potomstwem. Jak myślicie : Dlaczego mrówki nazywamy czyścicielami lasu?

A teraz krótki filmik o mrówkach i ich życiu.

https://www.youtube.com/watch?v=4giCKXHP660
Kolejnymi pożytecznymi zwierzątkami(owadami) są pszczoły.

Jolanta Wybieralska

Dzisiaj w polu pszczoła mała
Dużo miodu nazbierała.
I powiada: – Mili ludzie,
Miód zbierałam w wielkim trudzie.
Jedzcie miód codziennie rano,
Po obiedzie i wieczorem.
A będziecie przez rok cały
Tryskać zdrowiem i humorem!

Jak wygląda pszczoła wszyscy wiedzą. Ale dla przypomnienia, wygląda tak:

   http://www.scholaris.pl/zasob/102327

A tutaj  kilka ciekawostek o pszczołach.

https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE

https://www.youtube.com/watch?v=exknqkNNFGg

 

Dlaczego pszczoły są pożyteczne? Tego dowiesz się z filmiku: 

https://www.youtube.com/watch?v=q9Uixqa6AO8

 

A teraz zabawa z Pszczółką Mają.

https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8

                                  

 

                                       PIĄTEK „Gimnastyka i matematyka”

 

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

A teraz kilka zadań z matematyki. Przy obliczeniach możesz wykorzystać liczmany (kredki, palce u rąk czy klocki)

Po łące spacerowało 6 bocianów przyfrunęły jeszcze 3. Ile bocianów jest teraz na łące.
6+3=9

Olek z dziadkiem wybrali się na spacer na łąkę. Nagle Olek zobaczył mamę zająca z piątką małych zajączków. Ile razem zajęcy zobaczył Olek?

1 mama+ 5 małych zajączków = 6

Na polanie przed lasem pasło się stado 10 saren, nagle coś wystraszyło zwierzęta i 6 saren pobiegło do lasu. Ile saren zostało na polanie?

10 – 6 = 4

Zadanie na 6 

Ile nóg razem mają 3 bażanty spacerujące po polu? 1 bażant ma 2 nogi więc 2+2+2 = 6
A ile nóg razem mają 2 sarny? 1 sarna ma 4 nogi więc 4 +4 =8

Jeśli masz jeszcze ochotę i chęć do pracy wykonaj z Wycinanki kartę nr 38 i 39 – „Na łące”.

 

Język angielski: Nauka alfabetu https://www.superkid.pl/alfabet-angielski

                          Poćwicz alfabet poprzez piosenkę https://kiddoland.pl/mapeciaki/alfabet-dla-dzieci-po-angielsku

 

Religia:

Drodzy Rodzice i Kochane Dzieciaczki!

W tym tygodniu, proszę obejrzyjcie krótki filmik  o nabożeństwach majowych przy kapliczce.

    https://youtu.be/LCTAxz1duP8

W zeszycikach uzupełniajcie jeszcze niepokolorowane obrazki           .

Pamiętajcie, Maryja jest Matką Pana Jezusa, ale i nas wszystkich. Módlcie się do niej i śpiewajcie piosenki Maryjne


Pozdrawiam Was Perełeczki!!!

 

 

 

 

 

 


Ostatnia aktualizacja: 2020-06-24