To takie proste!
Przedszkole Samorządowe nr 1
Strona głowna  /  Żywieniowe abc...
Żywieniowe abc...
 
WSKAZÓWKI ŻYWIENIOWE DLA  RODZICÓW
 
   
Pożywienie powinno dostarczać organizmowi dziecka odpowiedniej ilości energii oraz składników pokarmowych i płynów, w odpowiedniej ilości. 
Podstawą diety dzieci jest właściwy dobór produktów z różnych grup, który umożliwi przygotowanie pełnowartościowych produktów. Produkty polecane w żywieniu dzieci powinny mieć dużą wartość odżywczą i jakość zdrowotną. Polecana jest żywność naturalna, świeża, mało przetworzona.
W całodzienne diecie dziecka w wieku przedszkolnym należy uwzględnić:
  • Produkty zbożowe (mąka, kasza, makarony, pieczywo, ryż itp.) i ziemniaki.
  • Mleko i produkty mleczne, masło i śmietane: sery (twarogowe, podpuszczkowe), napoje mleczne fermentowane - kefiry, jogurty, serwatka, maślanka.
  • Mięso, ryby, jaja.
  • Warzywa i owoce.
  • Cukier i słodycze.
 
     Wiek przedszkolny jest okresem  kształtowania prawidłowych  nawyków żywieniowych. Należy więc pamiętać o następujących zasadach.
  1. Całodzienne wyżywienie dziecka należy rozkładać na  5 posiłków, które powinny być podawane regularnie.
  2. Potrawy podawać w takich porcjach, aby dziecko nie zostawiało resztek na talerzu.
  3. Jadłospis powinien być urozmaicony, a posiłki podawane w atrakcyjnej formie.
  4. Nie podawać słodyczy przed posiłkiem oraz ograniczyć ich spożywanie do minimum.
  5. Stwarzać miłą atmosferę przy spożywaniu posiłków.
  6. Nie karcić dziecka za zbyt wolne jedzenie lub nawet za nie zjedzenie posiłku.
  7. Posiłki spożywać przy stole w miarę możliwości całą rodziną.
  8. Uczyć dziecko zachowania się przy stole i używania w sposób prawidłowy odpowiednich sztućców
  9. Dbać o estetyczny wygląd stołu i nakryć.
     Rodzina powinna określić właściwy, podstawowy model żywienia. Jest to szczególnie ważne  dla wyrobienia zwyczajów żywieniowych, których dziecko powinno się nauczyć i zaakceptować. Tak by zewnętrzne, często niewłaściwe wpływy, nie mogły zmienić tego modelu postępowania. 
 

JAK ZACHĘCIĆ DZIECI DO JEDZENIA WARZYW I OWOCÓW

 
  1. Stosować zasadę „kolorowego talerza”, która ułatwi przygotowanie wartościowych posiłków oraz zapewni ciekawy i apetyczny wygląd potrawy.
  2. Przygotować atrakcyjne dla dzieci potrawy, uwzględniając to, co lubią i chętnie jedzą, np.  sałatki owocowe, kolorowe kanapki w różnych kształtach z dodatkiem warzyw.
  3. Dodawać owoce i warzywa  do innych potraw, które dzieci chętnie spożywają, np. makaron z kolorowy z warzywami, koktajle owocowe, omlet z owocami.
  4. W przypadku  tzw. „niejadków” nie zniechęcać się przy pierwszym niepowodzeniu i próbować podawać warzywa podobnie, w grupie rówieśniczej dzieci chętniej przekonują się do „ niechcianych” produktów.
  5. Warzywa i owoce podawać „do wyboru”, na osobnych  talerzach, obrane i gotowe do spożycia, np. do śniadania lub na podwieczorek.
  6. Zorganizować dzień  pod hasłem „Sami gotujemy”, w którym dzieci samodzielnie będą przyrządzać posiłki, np. sałatkę, kolorowe kanapki, sok.
 

Źródło: Zasady żywienia dzieci.

ZASADY ZACHOWANIASIĘ PRZY STOLE

 
    
Od najmłodszych lat uczymy dzieci zasad kulturalnego zachowania się podczas spożywania posiłków.  W przedszkolu zwracamy uwagę na przestrzeganie przez dzieci następujacych zasad:
  1. Myjemy ręce przed posiłkiem.
  2. Rozpoczynamy posiłek wspólnie.
  3. Życzymy sobie „smacznego”.
  4. Nie odchodzimy od stołu w czasie jedzenia.
  5. Używamy sztućców.
  6. Nie siorbiemy i nie hałasujemy.
  7. Nie rozpychamy się  łokciami.
  8. Po skończonym posiłku mówimy „Dziękuję”.
     

 

Ostatnia aktualizacja: 2016-05-12