Witamy na stronie oddziału IV Smerfy
Nauczyciel prowadzący: Małgorzata Fąfara
Kontakt z dyrektorem: ps1myslenice@wp.pl
Grupowy adres e-mail: ps1smerfy@wp.pl
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc styczeń 2021
w oddziale dzieci 6-letnich
LECĄ KARTKI Z KALENDARZA:
- Poznajemy sposoby i przyrządy wykorzystywane do mierzenia czasu – oglądamy różne rodzaje kalendarzy i zegarów; wiemy kto to jest zegarmistrz,
- poznajemy wybrane tradycje związane z powitaniem Nowego Roku na świecie,
- utrwalamy i stosujemy na co dzień nazwy dni tygodnia, dostrzegamy rytmiczną organizację czasu,
- posługujemy się symbolami charakterystycznymi dla poszczególnych pór roku oraz znamy następstwo pór roku,
- utrwalamy nazwy miesięcy oraz poznajemy przysłowia związane z wybranymi miesiącami.
NA BIEGUNACH ZIEMI:
- Poznajemy środowiska przyrodnicze na biegunach Ziemi,
- poszerzamy słownik czynny o nazwy roślin i zwierząt,
- poznajemy właściwości magnesu i działania kompasu,
- rozwijamy zainteresowania przyrodnicze,
- poznajemy ludzi różnych narodowości, szanujemy ich pracę i kulturę.
JESTEM WNUKIEM:
- Odczuwamy poczucie więzi z najbliższymi krewnymi, rozumiemy konieczność niesienia pomocy starszym,
- poznajemy sposoby ciekawego spędzania czasu z babcią i dziadkiem, rozumiemy, że każdy ma prawo do rozwijania własnych zainteresowań oraz odpoczynku,
- doskonalimy umiejętność wypowiadania się na określony temat, rozumiemy pojęcie „drzewo genealogiczne” w odniesieniu do własnej rodziny,
- wspólnie przygotowujemy upominków dla ukochanych babć i dziadziusiów.
PTASIE POGOTOWIE:
- Poznajemy różne gatunki ptaków, środowiska ich przebywania oraz zwyczaje i ciekawostki dotyczące ich życia,
- znamy sposoby i niesiemy pomoc ptakom w okresie zimy,
- rozpoznajemy i stosujemy nazwy gatunków ptaków żyjących w naszej okolicy.
Kształtowanie umiejętności szkolnych:
- utrwalenie nazw i kolejności następowania pór roku, określanie cech dla nich charakterystycznych, posługiwanie się symbolami,
- utrwalenie nazw dni tygodnia i miesięcy, nabywanie świadomości rytmicznej organizacji czasu,
- wprowadzenie liter „S”, „s”, „C”, „c”,
- odczytywanie globalne wybranych wyrazów, stosownie do realizowanej tematyki,
- rozpoznawanie kształtu nowopoznanych liter w tekstach do swobodnego czytania,
- układanie wyrazów z rozsypanki sylabowej i odczytywanie ich,
- układanie podpisów do obrazków,
- doskonalenie słuchu fonematycznego – wyodrębnianie głosek w nagłosie wybranych wyrazów, synteza fonemowa oraz podejmowanie próby samodzielnej analizy słuchowej prostych wyrazów,
- kształcenie umiejętności klasyfikowania i uogólniania,
- kształtowanie orientacji przestrzennej, stosowanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni,
- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania, poszerzanie zakresu liczenia,
- wprowadzenie cyfry „0”,
- rozwiązywanie zadań z treścią, określanie liczebności zbiorów, etykietowanie ich cyframi, stosowanie zapisu arytmetycznego,
- kształtowanie odporności emocjonalnej wobec niepowodzenia, nabywanie umiejętności współpracy w zespole.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc grudzień
w oddziale dzieci 6-letnich
PREZENT DLA MIKOŁAJA:
- Poznajemy legendy dotyczące pochodzenia Świętego Mikołaja,
- opowiadamy o wymarzonych prezentach dla siebie i naszych bliskich,
- stosujemy zwroty grzecznościowe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi,
- wiemy, czym jest ubóstwo, podajemy propozycje pomocy innym dzieciom,
- jesteśmy wrażliwi na potrzeby innych ludzi i ich niesprawność - „Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych”.
SKĄD MAMY PRĄD I CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS:
- Poszerzamy wiedzę na temat pracy górników oraz znaczenia węgla dla człowieka,
- poznajemy produkty pochodne od węgla,
- określamy właściwości fizycznych wybranych minerałów,
- poznajemy ręczne sprzęty domowe i ich odpowiedniki elektryczne,
- rozumiemy konieczność bezpiecznego obchodzenia się z urządzeniami elektrycznymi,
- rozpoznajemy różne źródła dymów,
- zwiększamy wrażliwość dzieci na szkodliwość dymu papierosowego.
MOJA RODZINA–MÓJ DOM:
- Poszerzamy wiedzę na temat historii domów,
- zacieśniamy więzi rodzinnych, okazujemy szacunek wszystkim członkom rodziny,
- określamy stopień pokrewieństwa członków naszej rodziny,
- jesteśmy chętni do przyjmowania i wypełniania obowiązków domowych,
- budujemy dłuższe wypowiedzi na temat wydarzeń rodzinnych, zwyczajów i tradycji domowych.
CZAR BOŻEGO NARODZENIA:
- Aktywnie uczestniczymy w poznawaniu tradycji i zwyczajów wiążących się ze świętami,
- poznajemy zasady pisania świątecznych życzeń,
- śpiewamy piosenki świąteczne, pastorałki i kolędy,
- degustujemy wybrane potrawy świąteczne,
- wykonujemy ozdoby choinkowe, kartki świąteczne,
- kształtujemy umiejętność wypowiedzi na określony temat,
- wyrażamy własne uczucia słowem i gestem.
Kształtowanie umiejętności szkolnych:
- budowanie wypowiedzi na podany temat,
- werbalizowanie własnych odczuć,
- prezentowanie scenek pantomimicznych,
- konstruowanie wypowiedzi na podstawie treści obrazka,
- stosowanie liczebników głównych i porządkowych,
- poznanie cyfr 8, 9 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym,
- wprowadzenie znaku „-‘’,
- rozwiązywanie zadań z treścią, stosowanie prawidłowego zapisu arytmetycznego,
- utrwalenie kształtu cyfr – pisanie w liniaturze,
- wprowadzenie liter „Y”, „y”, „R”, „r”, „U”, „u”,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter, łączenia ich w sylaby i wyrazy, podejmowanie prób czytania,
- poznanie pojęcia „pauza muzyczna”,
- emisja wybranych sylab,
- nabywanie umiejętności konstruowania prostych gier matematycznych, nauka kodowania,
- doskonalenie koordynacji ręka-oko, rozwijanie sprawności rąk potrzebnej do nabywania umiejętności pisania.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc listopad
w oddziale dzieci 6-letnich
BAŚNIE Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA (02- 06.11.2020)
- Poznajemy utwory literackie z różnych regionów świata.
- Słuchamy baśni, bajek i opowiadań wybranych autorów, wypowiadamy się na ich temat, oceniamy postępowanie bohaterów literackich.
- Samodzielnie korzystamy z książeczek, wiemy jak właściwie obchodzić się z nimi.
PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA (09-13.11.2020)
- Poznajemy zwyczaje związane ze Świętem Niepodległości.
- Utrwalamy znajomość symboli narodowych oraz hymnu państwowego.
- Poznajemy stolicę Polski.
MÓJ PUPIL (16-20.11.2020)
- Poszerzamy wiedzę na temat zwierząt udomowionych i ich zwyczajów.
- Dzielimy się doświadczeniami w opiece i pielęgnacji domowych zwierzątek.
- Poznajemy specyfikę pracy weterynarza.
- Znamy zasady prawidłowego zachowania w stosunku do obcych zwierząt.
MAGIA TEATRU (23-30.11.2020)
- Poznajemy różne rodzaje teatru i form ekspresji teatralnej.
- Poszerzamy wiedzę o pracy ludzi związanych z teatrem.
- Podczas zabaw wykorzystujemy elementy pantomimy, dramy, teatru cieni, kukiełek, pacynek.
- ANDRZEJKI.
Kształtowanie umiejętności szkolnych:
- odwzorowywanie i tworzenie struktur rytmicznych z użyciem liczmanów, obrazków,
- rozróżnianie i określanie kierunków w przestrzeni i na płaszczyźnie,
- globalne odczytywanie nazw wybranych zwierzątek domowych, rekwizytów i pojęć związanych z teatrem,
- dokonywanie analizy sylabowej wyrazów, wyodrębnianie głoski w nagłosie, wygłosie, podawanie słów zaczynających się na określona sylabę, głoskę,
- wprowadzenie liter: „K”, „k”, „E”, „e”, „D”, „d”,
- rozwijanie umiejętności tworzenia sylab z rozsypanki literowej, łączenie sylab w wyrazy, odczytywanie wyrazów i krótkich zdań,
- doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej – układanie obrazków z części, wzorów geometrycznych,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej: wodzenie po śladach, labirynty,
- podejmowanie prób pisania liter w liniaturze, po śladzie,
- zapoznanie z cyframi 6, 7 w aspekcie kardynalnym, porządkowym i miarowym oraz znakiem matematycznym „+”, utrwalanie znaków <, >,
- utrwalenie kształtu cyfr 1-7, próby zapisu ich w liniaturze po wzorze,
- poszerzanie zakresu liczenia, nabywanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach,
- stosowanie zapisu arytmetycznego z użyciem kartoników z cyframi i znakami matematycznymi,
- poszerzanie zakresu liczenia, nabywanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc październik
w oddziale dzieci 6-letnich
I TYDZIEŃ: „LEŚNICZY I JEGO PODOPIECZNI” (05.10.2020-09.10.2020r.)
- Poznajemy pracę leśniczego, opisujemy jego wygląd, rozpoznajemy atrybuty,
- poszerzamy wiadomości o jeżu, wiewiórce, dzikach, ptakach, rozpoznajemy te zwierzęta na ilustracjach. Opisujemy środowisko, w jakim żyją,
- podczas wypowiedzi oczekujemy na swoją kolej, recytujemy wiersze o zwierzętach, naśladujemy ruchem ich sposób poruszania,
- wykorzystujemy masę solną do wykonania jeża, usprawniamy pracę palców i nadgarstka,
- kształtujemy zwinność podczas różnorodnych zabaw ruchowych.
II TYDZIEŃ: „GWIŻDŻE WIATR W KOMINIE” (12.10.2020-16.10.2020r.)
- Rozpoznajemy instrumenty muzyczne np. po cechach szczególnych, materiale, z jakiego został wykonany i utrwalamy ich nazw,
- słuchamy fragmentów nagrań z solowym brzmieniem instrumentów i w wykonaniu orkiestry, określamy ich nastrój, tempo,
- poszerzamy wiedzę o zawodzie dyrygenta i jego roli w koncertach,
- naśladujemy instrumenty ruchem i onomatopeicznie, rozwijamy słuch fonemowy poprzez wyklaskiwanie nazw instrumentów sylabami rytmicznymi, bawimy się do muzyki różnego pochodzenia,
- wiemy, czym jest pięciolinia, klucz wiolinowy i nuty.
III TYDZIEŃ: „TAŃCOWAŁA IGŁA Z NITKĄ” (19.10.2020-23.10.2020)
- Wzbogacamy wiadomości o nazwy zawodów ludzi związanych z produkcją i sprzedażą ubrań,
- posługujemy się pojęciami dotyczącymi długości (długi – dłuższy, krótki – krótszy, taki sam), porównujemy długości przedmiotów, poznajemy przybory służące do pomiaru długości,
- wykorzystujemy w zabawie różnego rodzaju miarki, rozwijamy sprawności motoryczne podczas nawlekania korali.
IV TYDZIEŃ: „JESIENNA SZARUGA” (26.10.2020-30.10.2020)
- Dostrzegamy i nazywamy zjawiska atmosferyczne występujące jesienią,
- poznajemy i stosujemy symbole oznaczające zjawiska pogodowe, utrwalamy następstwo czasowe pór roku,
- rozumiemy konieczność dostosowywania rodzaju odzieży do aury oraz zdrowego odżywiania się,
- poznajemy ciekawostki o zmianach zachodzących w jesiennej pogodzie.
Kształtowanie umiejętności szkolnych:
- Budowanie wypowiedzi w oparciu o własne doświadczenia i obserwacje
- Odtwarzanie struktur rytmicznych
- Utrwalenie rytmów i rytmicznej organizacji czasu w zakresie pór roku
- Kształtowanie nawyku skupienia i koncentracji w krótkich sekwencjach czasowych
- Ćwiczenia pamięci odtwórczej, kształtowanie uważnego słuchania tekstu
- Nabywanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie
- Wdrażanie dzieci do współdziałania w zespołach, przestrzeganie zasad fair play
- Doskonalenie umiejętności przeliczania elementów zbioru
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc wrzesień dla dzieci 6-letnich
I. „Wracamy do przedszkola” - (01.09.2020- 04.09.2020)
Cele ogólne:
- Integrowanie dzieci;
- przestrzeganie ustalonych norm i umów;
- nazywanie emocji;
- ustalenie zasad bezpieczeństwa i higieny związane z koronawirusem;
- omówienie jednej z wartości: „ szacunek”.
II. „Wspomnienie lata” – (07.09.2020-11.09.2020)
Cele ogólne:
- Poznanie różnorodnych form spędzania wolnego czasu;
- uwrażliwianie na piękno wybranych regionów Polski oraz własnej miejscowości;
- kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi na temat treści ilustracji;
- poznanie graficznego obrazu cyfry 1;
- wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych.
III. "Bezpieczna droga do przedszkola" - (14.09.2020 – 18.09.2020)
Cele ogólne:
- Poznanie zasad ruchu drogowego i znaków drogowych;
- poznawanie nazw i przeznaczenia różnych środków transportu;
- rozwijanie zainteresowań bliskim otoczeniem;
- zapoznanie z figurami geometrycznymi;
- wprowadzenie cyfry 2.
VI. "Lubimy warzywa i owoce" – (21.09.2020-25.09.2020)
Cele ogólne:
- Rozpoznawanie i nazywanie najczęściej spotykanych owoców i warzyw;
- wdrażanie do spożywania darów z sadu i ogrodu jako źródło witamin;
- utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania się podczas jedzenia, starannego mycia rąk przed posiłkami i po zabawie;
- zabawy z alfabetem „o”, „O”.
V. „Co nam w koszu niesie kolorowa jesień”- (28.09.2020- 02.10.2020)
Cele ogólne:
- Obserwowanie i określanie zmian zachodzących w przyrodzie;
- wykorzystanie materiału przyrodniczego do zabaw i twórczości plastycznej;
- stosowanie się do umów podczas zabaw w ogrodzie;
- zabawy z alfabetem – „l”, „L”;
- wprowadzenie cyfry 3.
Wyprawka 6 latka:
- pantofle,
- kubek, szczoteczka, pasta do zębów– 3x,
- piórnik,
- strugaczka metalowa 2w1,
- ołówek i gumka do mazania,
- kredki bambino ołówkowe grube,
- pisaki dwustronne,
- blok techniczny biały i kolorowy -2x,
- plastelina (firmy Astra),
- strój gimnastyczny (w woreczku z materiału- podpisany),
- chusteczki higieniczne w pudełku – duża paczka- 3x,
- klej w sztyfcie – 3x,
- farby plakatowe (firmy Astra),
- segregator A 4 na dwa uchwyty,
- 20 koszulek A4,
- ryza kartek A4 - białe i kolorowe,
- zeszyt 16 kartkowy w kolorową linię,
- zeszyt 16 kartkowy w kolorową kradkę,
- nożyczki,
- pastele olejne.